3
2575
de vromen
1e ronde
in een klas met jonge kinderen stormt vaak de vooravond door 't lokaal
naderhand bezien, we hadden het kunnen weten, zo ging het bij de nieuwe vromen ook
met diepe groeven, strakke gezichten tot aan het ravijn geduwd
om daar ergens in de diepte het mysterie van de taal op te gaan halen
getergde families, snel verloren waarden, ongezond wanhopig om wat nog komen gaat
nog harder
nog sneller
nog naakter
nog grover
de langstwonenden bepalen: "dwing ze naar onze eigen rotte plek"
een volgend seizoen is wakker waarin de onvoldane miserabel wordt gevonden
de oren moeten te luister worden gelegd naar de stemmen van ‘t ontevreden volk
hoewel de leerling zijn taal nu goed verstaat die met zoveel moeite uit het ravijn is opgehaald
verscheuren de huiskamers van binnen, vuur komt van twee kanten
eenzaam onvoldanen in de donkere bovenlucht ontdekken, dat met hevig gillen ergens ins blau hinein
een remedie tegen eenzaamheid bestaat met fletse taal vol moeiteloze woorden
hap slik weg, hap slik pech, wetten met eigen rechten, plichten voor de ander
de langstwonenden maken hier de dienst uit: doe es ff normaal joh, rot lekker zelluf op
ondertussen in de klaslokalen slaan bange ogen angstig neer
terwijl wij hameren op lessen leren uit weldra vergeten oorlog
blijken heksenjachten weer dichtbij te zijn, hoopt het schaamvocht in de ogen op
wij meninglozen troosten, samaritanen van een nieuwe tijd
de tijd vordert, de onvoldanen zenden verder, frequentie die alleen de eigen achterban ontvangt
in alle stilte is een nieuwe, frisse zomer gaan ontstaan, de taal het voertuig waarmee je mensen in kan halen
de klas het miniatuur van wat er komen zal, onvoldanen blijven onvoldaan, afgunstig tot op het bot
omdat de vromen niet alleen taalvaardig blijken maar succesvol bovenal, vooral in samenzijn